AB ve İngiltere, 2018 reklam anlaşması üzerinden Google ve Meta’ya antitröst soruşturmaları başlattı

AB ve Birleşik Krallık’taki düzenleyiciler , teknoloji devlerinin 2018 reklam anlaşması üzerine, eski adıyla Facebook olan Google ve Meta’ya antitröst soruşturmaları başlattı .
Cuma günü açıklanan paralel soruşturmalar, iki şirket arasındaki sözde “Jedi Blue” anlaşmasının çevrimiçi görüntülü reklamcılık hizmetleri pazarlarındaki rekabeti engelleyip engellemediğini inceleyecek. Çevrimiçi görüntülü reklamlar, web sitelerinde, mobil uygulamalarda ve sosyal medyada görünen grafik reklamlardır.
Ocak ayında bir grup ABD eyalet başsavcısına göre , Jedi Blue anlaşması Google ve Meta’nın çevrimiçi reklamlar için açık artırmalara hile karıştırmasına ve fiyatları yasa dışı bir şekilde sabitlemesine izin verdi ve bunun sonucunda daha küçük şirketler zarar gördü. Her iki şirket de o zaman iddiaları reddetmişti.
İngiltere Rekabet ve Piyasa Otoritesi CEO’su Andrea Coscelli Cuma günü yaptığı açıklamada, “Google’ın, yayıncılara önemli çevrimiçi görüntülü reklamcılık hizmetleri sunan rakiplerin önüne engeller koymak için Meta ile bir araya gelmiş olabileceğinden endişe duyuyoruz” dedi.
“Bir şirketin belirli bir alan üzerinde böyle bir hakimiyeti varsa, yeni başlayanların ve daha küçük işletmelerin pazara girmesini zorlaştırabilir ve nihayetinde müşteri seçimini azaltabilir” diye ekledi.
Düzenleyici, teknoloji devlerinin, haber yayıncılarının çevrimiçi reklam alanlarını tek tek teklif almak yerine aynı anda birden fazla alıcıya satmalarını sağlayan “başlık teklif hizmetlerinin” alımını kısıtlayıp engellemediğini belirlemek istediğini söyledi.
Avrupa Komisyonu’nun rekabet politikasından sorumlu olan Margrethe Vestager yaptığı açıklamada, birçok yayıncının tüketicilere yönelik çevrimiçi içeriği finanse etmek için çevrimiçi görüntülü reklamcılığa güvendiğini söyledi.
“Google ile Meta arasındaki sözde ‘Jedi Blue’ anlaşması aracılığıyla, Google’ın Open Bidding’iyle rekabet eden bir teknoloji, onu zayıflatmak ve yayıncı web sitelerinde ve uygulamalarında reklam görüntülemek için piyasadan çıkarmak amacıyla hedeflenmiş olabilir,” dedi. dedim.
Vestager, “Araştırmamızla onaylanırsa, bu, halihazırda yoğunlaşmış olan reklam teknolojisi pazarındaki rekabeti, rakip reklam sunma teknolojilerinin, yayıncıların ve nihayetinde tüketicilerin zararına olacak şekilde kısıtlayacak ve bozacaktır” diye ekledi.
Bir Meta sözcüsü şunları söyledi: “Meta’nın Google ile münhasır olmayan teklif verme anlaşması ve diğer teklif platformlarıyla yaptığımız benzer anlaşmalar, reklam yerleşimleri için rekabetin artmasına yardımcı oldu. Bu iş ilişkileri, Meta’nın reklamverenlere ve yayıncılara daha fazla değer sunmasını sağlayarak herkes için daha iyi sonuçlar sağlar. Her iki soruşturmada da işbirliği yapacağız.”
Google, CNBC’nin yorum talebine hemen yanıt vermedi, ancak arama devi daha önce ABD davasındaki iddiaları şiddetle reddetmişti ve Ekonomi Politikası Direktörü Adam Cohen 2021 blog yazısında bunu “yanıltıcı saldırı” olarak nitelendirmişti. Bir Google sözcüsü Ocak ayında şirketin davayı reddetmek için bir dava açacağını ve davanın “yanlışlıklarla dolu ve yasal haklardan yoksun” olduğunu söyledi.